dilluns, 7 de març del 2011

EL MERCAT D'OLOT...

Avui es dilluns i toca anar a mercat, el millor mercat dels dilluns, per a mi, és el d'Olot, els seus flaires, la seva posada en escena al bell mig del Firal, la seva particular xerrameca, l'ambient de bon matí als bars del voltant, ja veureu això s'encomana i ens fa fer els 40 quilòmetres que hi tenim fins a les Valls...

Deixeu-me que us expliqui el recorregut que jo hi faig cada vegada que hi vaig, de vegades amb la Laia i part de la canalla i avui tot sol com un mussol.

Ben bé al centre heu de demanar on és el Firal i al costat, tot just davant de l'Ajuntament hi ha fet un pàrquing fantàstic. A nivell de carrer aquí hi trobarem tota mena de roba, sabates, estris de cuina, més o menys el que hi ha a tots els mercats actuals... ja semblen alguns centres d'algunes ciutats que totes tenen el mateix tipus de botigues, amb les mateixes franquicies, els mateixos aparadors i ja es fa un xic aburrit... sort que Olot encara, de moment, s'escapa de tot això i hi trobem botigues encisadores, semblen tretes d'un conte dels anys 60...

Familia !! cal llevar-se d'hora per anar a mercat si el principal objectiu és la verdura, la fruita, el planter per l'hort i altres, si vols tenir de tot i no fer cues hi has d'anar entre quarts de vuit i les vuit del matí. Teniu tot el Firal o Firalet, com també es diu, ple a banda i banda de parades plenes de colors de verdures, fruites, plantes i planter. També hi ha parades de formatgers, de bacallaners, d'olivaires, tocinaires, de fruits secs, uns quants herbolaris i fins i tot una parada de pollastres a l'ast. Una barreja de flaires que si vas amb gana aquí si és perillós anar-hi... ja veureu segons us vaig explicant.
Jo he començat per anar a veure la Carme que és de Batet, jo els conec com els naturals de Batet, ja que sense ser ecològics d'etiqueta és com si ho fossin donada la qualitat dels seus productes que hi he comprat: pastanagues, espàrrecs de marge primets i acabats de collir, escarola i uns raves ben vermells. Després un xic més endavant i anant per feina ja que he vist que en Toni, l'ecològic, ja hi tenia molta gent, he comprat productes no tant locals però si d'origen ecològic com espinacs, pebrots, pèsols, albergínies, cebes i carbassons i a la parada següent he comprat unes anous del país fantàstiques. Encara és d'hora per trobar un assortit d'horta més suculent, en un mes i mig ja hi trobarem moltes més cosetes i a l'estiu això és un festival dels grossos de veritat.

Avui he decidit comprar aquestes verdures per saltejar-les i fer uns canalons pels nens de casa... després us passo la recepta.

Ara que ja tenim el cistell ple, millor carro d'anar a comprar que aquí a Olot n'està farcit inclús d'alguns de dissenys força trencadors i que amb les presses matineres provoquen alguns ensurts, ens disposem a fer parada i fonda al Bar del Club on en Pelayo i les seves filles, perdoneu que no recordo del seu nom i m'atunyinaran si ho arriben a saber, mantenen el llistó ben alt. Jo hi esmorzo una truita de carbassó amb pa amb tomàquet i alguns dies he menjat galta, callos, cap i pota de bon flaire i té la fama de fer molt bo l'arròs negre, que jo encara no he tingut la sort de tastar, que obliguen de vegades a fer "carajillo" en comptes de cafè.
Ambient d'avis xerrameques i paradistes que alguns, alguna, demana un "bocadillu de croquetes". Visca la Garrotxa trangresora !!

Un cop fetes les compres del producte fresc i amb la panxa plena, seguim !! ara anem cap a la Plaça major voltant l'esglèsia pel carrer Sant Ferriol on hi trobarem la cansaladeria Masoliver: bons embotits, gra cuit i una mica de tot però el que el diferencia amb els del voltant és una sobrassada inmensament gran que fa, i que té en curació 18 o 20 mesos que és per caure de .... botiga d'esperit crític culé i altres especialitats és parada obligatòria.

Tornem enrera pel carrer de dalt que es diu...carrer dels Sastres i demaneu pel forn de Ca La Nàsia, un pa blanc ben llevat i cuit al forn de llenya i unes ensiamades cruixents per anar fent boca... reculem pel carrer Sant Rafael per anar a Can Carbasseres:
icona del tortell d'Olot, la coca de llardons i el pa de fajol, poc que hi ha res en aquesta santa casa que facin malament, què us haig de dir més? sobren comentaris... en Jordi i la seva familia amb el seu petit forn de llenya fan autèntiques meravelles. Els que estiguin a dieta passeu de llarg, siusplau.

I per acabar avui anem seguint el mateix carrer Sant Rafael fins Ca La Mariona, botiga o millor dit colmado, on trobar-hi de tot: bons formatges, bones verdures de capritxo, excel·lent llauneria, cafès, infusions i xocolates; i si baixeu al soterrani, hi trobareu un celler de vins que us farà quedar ben embadalits.
Si podem amb tot el que hem comprat marxarem cap al cotxe i volarem cap a Cantonigròs on els canalons ens esperen. Un altre dia us explicaré més curiositats d'Olot i el seu voltant.

Començem a cuinar:
Amb aquestes quantitats surten uns 80 canalons ben farcidets. Que cadascú s'adapti a les seves necessitats i si us atreviu amb tot, congeleu i avall que fa baixada !!

Apa anem-hi !!

2 manats d'espàrrecs de marge
uns quants pinyons
unes quantes panses

Primer piquem la ceba i la deixem enrossir, un cop rossa la treiem i l'escorrem per aprofitar l'oli, seguim amb la resta de verdures que haurem picat a bocinets quadradets i petits com si fos per samfaina. La gràcia d'aquest saltejat és fer-ho tot per separat i no gaire fet i aprofitant l'oli cada vegada. Per últim deixem l'oli a la cassola i hi sofregim els pinyons i les panses i aboquem els espinacs crus més els pèsols que haurem desgranat i bullit deu minutets. Quan estiguin ben saltejadets hi afegim la resta de verdures que ja tenim fetes, mirem el punt de sal i deixem refredar. La pasta de canalons a bullir, fem una bona betxamel i tal com veieu en les diferents fotos ( ja veieu que la fotografia no és el que més em defineix....) queden super bons.

els canalonets ja gratinats.....
els canalonets un cop embolicats....

veieu quina gama de colors s'obté de les verdures...? (i la foto és desde el mòbil...)
Bona nit, que ja és molt tard...
Ignasi

1. Se m'acaba de fer la boca aigua!!!!! Ben segur que els probaré de fer.